Název našeho školního vzdělávacího programu je „Aby nám spolu bylo krásně“. Cílem naší práce je vybudovat samostatné, spokojené dítě, které je připravené se učit a rozvíjet své schopnosti, vnímat své okolí a komunikovat s ním.
Cílem školního vzdělávacího programu je umožnit dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získat tak reálnější pohled na svět a aktivní postoj k němu.
Školní vzdělávací program tvoří integrované bloky, které sdružují témata podle souvislostí. Povinností učitelky není procházet jimi v čase za sebou. Učitelka volí mezi integrovanými bloky podle aktuální situace ve třídě, v blízkém okolí, v rodině. Toto flexibilní řazení lépe naplňuje potřeby dětí, neboť učitelka může reagovat na události v tu chvíli, kdy se stanou. Při vzdělávání jsou využívány situace, které poskytují dítěti srozumitelné praktické ukázky životních souvislostí tak, aby se dítě učilo dovednostem a poznatkům v okamžiku, kdy je potřebuje a lépe tak chápalo jejich smysl.
Celý rok jsme rozdělili do čtyř integrovaných bloků:
Aby nám spolu bylo krásně mezi lidmi
Integrovaný blok přibližuje postavení člověka v přírodě, ve světě a jeho úlohu v různých fázích života. Zaměřuje se na praktický život v nejbližší společnosti a zapojení dětí do chodu mateřské školy. Témata ukazují dětem jak spolupracovat s ostatními, jak si pomáhat a navzájem si neubližovat a také jak budovat kamarádské vztahy. Učí děti přijímat nové sociální role, zvládat základy etikety a empatie.
Navrhovaná témata:
Vítáme tě mezi námi, Kde bydlím já, Jakpak je to u nás doma, Co dělají dospěláci
Aby nám spolu bylo krásně v přírodě a ve světě kolem nás
Tento integrovaný blok je zaměřen na poznávání všeho, co nás v okolním světě obklopuje. Přibližuje dětem svět umění, vědy i techniky. Rozvíjí jejich fantazii a představivost. Otevírá obzory pro další poznávání světa, ukazuje na velké množství otázek, které tento svět poskytuje. Rozvíjí poznatky z oblasti živé i neživé přírody. Vytváří správné životní postoje k přírodě, ukazuje jak přírodu chránit, mít k ní pozitivní vztah a myslet ekologicky. Představuje rozmanitost přírody, její změny a různé přírodní děje.
Navrhovaná témata:
Jak je krásně v lese, Kdo žije v lese, Podzime, vítej, Skřítek podzimníček, Foukej, foukej větříčku, Malované počasí, Bude zima, bude mráz, Takové a makové, Jestli už to také víš, Jede vláček, jede vlak, Co mi řekl semafor, Máme rádi zvířátka, První jarní kytička, Ptačí království, Říše hmyzu, Radujeme se s jarem, Žiji na planetě Zemi, Letní dobrodružství, O zvířátkách ze ZOO
Aby nám spolu bylo krásně ve světě tradic a pohádek
Tento integrovaný blok přibližuje dětem tradice a zvyky s důrazem na místní zvyklosti. Umožňuje dětem prožívat oslavy a svátky, které v průběhu roku probíhají a aktivně se účastnit jejich příprav. Klade důraz na pohádky, pověsti a hry, podporuje estetické vnímání, hudební aktivity a posiluje naše vzájemné vztahy i propojenost s rodinou a širším okolím ve vesnici.
Navrhovaná témata:
Nebe plné dráčků, Vítáme tě, Martine, Advent krásně září, Čertovské hrátky, Vánoce, Vánoce přicházejí, Narodil se Ježíšek, Vzpomínáme na Vánoce, Masopust v naší školce, Velikonoční říkání, Barvíme vajíčka, Čarodějná školka, Kdy je moje maminka nejkrásnější, Svět je plný dětí, Pirátské radovánky, Můj táta je šikula, Barevná školka, Bylo, nebylo, Hurá, prázdniny!
Aby nám spolu bylo krásně v našem těle
Integrovaný blok zahrnuje vše, co se týká lidské bytosti. Seznamuje děti nejden s funkcí lidského těla, všemi smysly, ale také s různými fázemi lidského života. Učí děti chránit své tělo a zdraví. Prakticky vede děti ke zdravému životnímu stylu, k samostatnosti a psychické odolnosti.
Navrhovaná témata:
Paleček a kamarádi, Vitamíny jíme, nemocí se nebojíme, O človíčkovi