Den v naší školce

Denní režim je volný a je přizpůsobován okolnostem i různým změnám a akcím (např. námětový den, návštěva divadla, karneval). Obsah výchovně vzdělávací práce může být kdykoli aktuálně změněn podle nově vzniklé situace. Během všech činností po celý den jsou zařazovány pohybové aktivity.

Děti jsou vedeny k dodržování dohodnutých pravidel, podle kterých funguje náš malý kolektiv a učí se tak do budoucna respektovat zákony společnosti. Potřeby dětí jsou respektovány a vychází se jim plně vstříc, ale v rámci předem společně dohodnutých hranic, se kterými jsou všichni seznámeni (děti, rodiče, zaměstnanci školky).

Všechny aktivity jsou plánovány ve spolupráci s dětmi a jsou založeny na individuálním přístupu.

Den v naší školce začíná již v 6:00 hodin ráno.

6:00 až 9:30

Děti se scházejí od 6:00. Dle vlastní volby si vyberou činnost, o kterou mají zájem a hračku či pomůcku, kterou ke hře potřebují. Výběr je obohacen nabídkou činností a tvořivých aktivit, které pro děti připraví paní učitelka. Vychází přitom z přirozených situací, zájmů a zážitků dětí. Tento čas je vhodný pro individuální práci s dětmi, ale také pro rekreační chvilky a spontánní sportovní aktivity.

V době cca od 8:00 probíhá společné stolování – ranní svačinka. Tu si děti připravují samy (prostírání, pití, samy si namažou pečivo dle chuti, vyberou ovoce či zeleninu), čímž vedeme děti k samostatnosti. Děti si samy určují velikost své vlastní porce, vybírají si z pestré nabídky jídla, což zaručí, že každé dítě bude spokojeno.

Po svačince a společném úklidu navazujeme na ranní činnosti a dále je rozvíjíme. Je čas na didakticky cílené činnosti, společné sportovní aktivity či plánování s dětmi. Zvolené činnosti jsou pro děti hrou, učí je přirozeně komunikovat, plánovat, vzbuzují v nich zvídavost, podporují spolupráci mezi dětmi, učí respektovat rozdíly mezi lidmi.

9:30 až 11:45

Téma, kterým se děti zabývají, se odráží i v pobytu venku, kdy lze mnohé poznatky nabyté ve třídě ověřit v praxi. V této době se děti společně vypraví do přírody – do lesa či k poldru Srdíčko, na hřiště, do vesnice nebo si hrají na školní zahradě. Učitelky citlivě volí místo a délku pobytu venku vzhledem k aktuálním podmínkám počasí a snaží se vyváženě střídat všechny možnosti, které se nabízí.

11:45 až 12:30

Po vycházce je doba oběda. Děti se učí kulturnímu chování u stolu. Mají možnost volby množství jídla, polévku si nalévají samy. Děti mají na jídlo dostatek času, jsou vedeny k samostatnosti a k dodržování obecně uznávaného postupu při stolování.

12:30 až 14:00

Po obědě nastává doba odpočinku. Všechny děti uléhají do postýlky, ale respektujeme dobu trvání a individuální potřebu spánku (postupné buzení dětí). Před spánkem je prostor pro četbu z knížky, při odpočinku pak hraje dětem tichá hudba, či reprodukovaná pohádka. Děti s nižší potřebou spánku dříve vstávají a mohou se věnovat klidovým aktivitám u stolečku, tento prostor je také využíván pro individuální práci s dětmi.

Od 14:00 do 16:00  

Po odpočinku a společném úklidu mají děti odpolední svačinu, která probíhá ve stejném duchu jako ráno. Po ní se mohou věnovat svým oblíbeným hrám nebo dokončit započatou činnost z průběhu dne. V případě pěkného počasí v tento čas prodlužujeme pobyt venku a trávíme ho na školní zahradě.